• Site en Français Site en Français

Gastblog: ontwikkelingen op de Duitse e-commerce markt – terugblik oktober 2016

De Duitse e-commerce markt maakt zich, net als de Nederlandse, al op voor de feestdagen. Vooral de adventskalender is een belangrijk fenomeen in Duitsland en dat zie je niet alleen terug in de huizen, maar ook op meerdere online marketing kanalen waar merken gretig gebruikmaken van het elke dag kunnen weggeven van kortingen in december. […]

Het bericht Gastblog: ontwikkelingen op de Duitse e-commerce markt – terugblik oktober 2016 verscheen eerst op De Nieuwe Zaak.


De Duitse e-commerce markt maakt zich, net als de Nederlandse, al op voor de feestdagen. Vooral de adventskalender is een belangrijk fenomeen in Duitsland en dat zie je niet alleen terug in de huizen, maar ook op meerdere online marketing kanalen waar merken gretig gebruikmaken van het elke dag kunnen weggeven van kortingen in december.

fsg_visual

Amazon kampt met tegenslagen
Je kan er bijna de klok op gelijk zetten: komt de eindejaarsdrukte in zicht, dan staken de werknemers van Amazon Duitsland. Vorig jaar was dit ook al het geval; Vakbond Verdi onderhandelde namens de werknemers voor een beter loon en arbeidsvoorwaarden. Ook dit jaar leggen meer dan 1000 Duitse werknemers van de online gigant hun werk neer in de hoop tot verbetering.

Naast de stakingen is bekend geworden dat de verzendkosten een erg grote kostenpost voor Amazon zijn geworden. De inkomsten van de verzendingen zijn veel lager dan de kosten die daarmee gepaard gaan.

Klein lichtpunt aan de horizon is dat Duitse consumenten in een onderzoek te kennen hebben gegeven dat zij Amazon nog steeds als sterkste merk zien. Het laat daarmee o.a. Apple, Lego en Google achter zich.

ReBuy gaat refurbished artikelen verkopen op de Nederlandse markt
ReBuy, een belangrijke speler op de Duitse refurbished markt, heeft bekend gemaakt dat het in Nederland ook opgepoetste elektronica-artikelen gaat verkopen. In april van dit jaar opende reBuy haar digitale deuren in Nederland. Bij reBuy kan je als consument gemakkelijk je tweedehands elektronica kwijt. In Duitsland was de webshop al langer betrokken bij in- en verkoop, maar verkoop was in Nederland nog niet aan de orde. Daar komt volgend jaar verandering in.

‘Meubels, lampen en deco’ nieuwe binnenkomer in top 3 best verkochte producten
Er staan twee nieuwe productcategorieën in de Duitse top 5 meest verkochte producten: meubels en huishoudelijke artikelen. Na kleding en elektronica (respectievelijk op plaats 1 en 2) is de nieuwe productgroep ‘Möbel, Lampen und Dekoration’ goed voor 960 miljoen euro omzet. Dit is een groei van 33% ten opzichte van vorig jaar.

98% van de Duitse internetgebruikers shopt online
In 2015 en 2016 doet 98% van de Duitse internetgebruikers online haar aankopen. Dit cijfer heeft de afgelopen veertien jaar een flinke groei laten zien. In 2002 winkelde bijvoorbeeld nog maar 54,1% van de internet gebruikers online. De grootste groei is te zien in de drie jaar tussen 2009 en 2012, waar het aantal internetgebruikers steeg van 74,8% naar 92%.

Duitse e-commerce flink gegroeid
De Duitse e-commerce markt in Duitsland is in het derde kwartaal van 2016 met 10,6% gegroeid. Dat resulteert in een waarde van van €12,5 miljard. Verwacht wordt dat de totale groei op 14,7% zal uitkomen. Deze cijfers komen voort uit een onderzoek uitgevoerd door Bevh. Hiervoor is data verzameld van retailers die actief zijn in online retail of postorder. In deze branche is een omzet gerealiseerd van €13,7 miljard, waarvan 91,4% e-commerce, omgerekend €12,5 miljard uitmaakte.

Zalando gaat samenwerken met lokale winkels
Zalando gaat voortaan samenwerken met kleine lokale retailers. Zij kunnen via de grote online retailer (eigen) kleding aanbieden. De eerste tien deelnemende winkels zijn inmiddels in Duitsland van start gegaan. Lees meer op Emerce.

Duitse regio’s laten voorkeur in productcategorie zien
Het verschil in populariteit van verschillende productcategorieën is aanzienlijk in diverse Duitse regio’s. GfK onderzocht zeventien productgroepen en hun aankoopsucces per regio in Duitsland. Het onderzoek laat onder meer zien dat het bestellen van levensmiddelen vooral in grote steden als Frankfurt, Hamburg en Berlijn erg gewild is. Twee redenen hiervoor kunnen de infrastructuur in deze grote steden en het grote aanbod aan food start-ups zijn. Kleding wordt vaker dan gemiddeld online gekocht in München, Stuttgart en Düsseldorf. Meer over dit onderzoek lees je hier.

Het bericht Gastblog: ontwikkelingen op de Duitse e-commerce markt – terugblik oktober 2016 verscheen eerst op De Nieuwe Zaak.


Read full article on Nieuwe zaak


Copyright © 2016 Nextmove